Lean Canvas - Asiakaspolun uudistus
![]() |
Lean Canvas -malli |
Tässä blogitekstissä avaamme yllä olevaa Lean Canvas -mallia. Vähänkäytetty.fi -yrityksen haasteena on palvelussa tuotteitaan myyvien myyjien vähäisyys. Tekstissä käymme läpi jokaisen kohdan Lean Canvas –mallista erikseen.
Asiakassegmentit
Kohdennamme innovaatiomme myyjille, joilla ei ole aikaa tai kiinnostusta käyttää perinteistä kirpputoria. Haluamme tuoda Vähänkäytetty.fi -sivuston nuorten tietoisuuteen, sekä auttaa vanhempaa väestöä löytämään uuden ja nykyaikaisemman mahdollisuuden myydä käytettyjä vaatteita ja tavaroita. Tarkastelimme innovaatiotamme erilaisten asiakasryhmien näkökulmista ja mietimme millaisia erilaisia ongelmanratkaisumalleja innovaatiomme pystyy tarjoamaan. Merkityksellisimmiksi segmenteiksi nousivat ajan puutteesta kärsivät tai teknologian käytön kanssa kamppailevat, jotka haluavat päästä eroon ylimääräisistä tavaroistaan. Innovaatiomme palvelee asiakkaita ikää ja paikkakuntaa katsomatta.
Ongelma
Koemme, että Vähänkäytetty.fi -sivusto on tällä hetkellä vanhakaikainen ja monimutkainen käyttää. Myyjien ohjeistus on sekava, se on hankala löytää, eivätkä ohjeistukset ole tarpeeksi selkeitä. Lisäksi tuotteiden myyntiin saaminen on monen vaiheen takana ja se on aikaa vievää. Myyntitulojen saaminen kestää pitkän palautusajan vuoksi liian kauan.
Arvolupaus
Innovaatiomme lupaa myyjälle, että palvelun käyttö helpottuu. Lupaamme uudistaa asiakaspolun käyttäjäystävällisemmäksi, jotta palvelu on jokaisen saatavilla. Vähänkäytetty.fi:lle lupaamme lisää näkyvyyttä, tunnettavuutta sekä uusia ja pitkäkestoisia asiakassuhteita.
Ratkaisu
Innovaatiossamme paitsi nykyaikaistamme ja yksinkertaistamme sivustoa, myös uudistamme myytävien tuotteiden toimitusmahdollisuuksia sekä keräämme dataa toteutuneista myyntitapahtumista. Ratkaisussamme myyjä voi valita palvelun, jossa yritys hoitaa lisämaksua vastaan myyjän puolesta tuotteiden hinnoittelun sekä kuvaamisen. Lisäksi tuotteet on mahdollista toimittaa yritykselle ihmisten suosimien kulkureittien varrelle sijoitettujen myyntikonttien avulla, joihin valmiiksi pakatut tuotteet on mahdollista jättää. Tarjoamme myös kanta-asiakasohjelman uudistuksen, johon kuuluu konkreettisempia etuja ja tarjouksia, sekä myyjien ja ostajien välistä vertaisarviointia. Vertaisarvioinnin avulla tuotteiden myyntikunto stabiloituu ja mainetta keräämällä myyjät saavat tuotteitaan myyntiin helpommin. Mainepisteitä seuraamalla on ostajan helppo valita luotettava myyjä. Kanta-asiakkaana myyntituotot on mahdollista jättää omalle asiakastililleen käytettäväksi palvelussa, jolloin niihin kertyy bonus. Mikäli koko rahasumman nostaa omalle pankkitililleen, on summa pienenpi kuin yrityksen tilille jätettynä.
Kanavat
Hyödynnämme niin sosiaalista mediaa, maksettua mainontaa kuin kohdennettua markkinointia.
Kulurakenne ja tulovirrat
Jo myyjien määrän kasvu varmistaa yritykselle lisää tuloja. Lisäksi palvelusta, jossa yritys hoitaa tuotteiden kuvaamisen sekä hinnoittelun, yritys perii myyntituotoista 50%. Lisäksi yritys saa tulovirtoja myyjien tilillä olevista varoista. Konttien valmistaminen, seuranta ja tyhjennys tuovat kuluja, samoin kuin sivuston uusiminen. Myös markkinointiin täytyy varata varoja, mutta innovaatiomme ei perustu pelkästään markkinointiin.
Avainmittarit
Ratkaisevina mittareina olemme hyödyntäneet tekemämme kyselyn tuloksia. Kyselyn otanta oli Haaga-Helian liiketalouden koulutusohjelman toisen vuoden opiskelijoita. Olemme validoineet innovaatiomme useilla eri ikäryhmillä.
Etulyöntiasema
Näkemyksemme mukaan yrityksen kilpailuvaltti on myytävien tuotteiden monipuolisuus. Vähänkäytetty.fi ei ole erikoistunut esimerkiksi merkkituotteisiin tai ainoastaan lastenvaatteisiin, vaan sen tuotevalikoima ja täten myös kohderyhmä on laaja. Myyntilaatikot ja All inclusive –palvelu voimistavat etulyöntiasemaa entisestään, sillä monipuolisen valikoiman lisäksi palvelua on äärettömän helppo käyttää, ja jokainen voi valita juuri omaan tilanteeseensa sopivan tavan myydä tuotteitaan.
Tekijät: Jade Kaukinen, Veera Mäkelä, Aino Rapo ja Janita Vensu
Kommentit
Lähetä kommentti