Lean Canvas - Asiakaspolun uudistus



Lean Canvas -malli

Tässä blogitekstissä avaamme yllä olevaa Lean Canvas -mallia. Vähänkäytetty.fi -yrityksen haasteena on palvelussa tuotteitaan myyvien myyjien vähäisyysTekstissä käymme läpi jokaisen kohdan Lean Canvas –mallista erikseen.   

Asiakassegmentit 
Kohdennamme innovaatiomme myyjillejoilla ei ole aikaa tai kiinnostusta käyttää perinteistä kirpputoria. Haluamme tuoda Vähänkäytetty.fi -sivuston nuorten tietoisuuteensekä auttaa vanhempaa väestöä löytämään uuden ja nykyaikaisemman mahdollisuuden myydä käytettyjä vaatteita ja tavaroita. Tarkastelimme innovaatiotamme erilaisten asiakasryhmien näkökulmista ja mietimme millaisia erilaisia ongelmanratkaisumalleja innovaatiomme pystyy tarjoamaanMerkityksellisimmiksi segmenteiksi nousivat ajan puutteesta kärsivät tai teknologian käytön kanssa kamppailevatjotka haluavat päästä eroon ylimääräisistä tavaroistaanInnovaatiomme palvelee asiakkaita ikää ja paikkakuntaa katsomatta. 

Ongelma  
Koemme, että Vähänkäytetty.fi -sivusto on tällä hetkellä vanhakaikainen ja monimutkainen käyttääMyyjien ohjeistus on sekava, se on hankala löytää, eivätkä ohjeistukset ole tarpeeksi selkeitäLisäksi tuotteiden myyntiin saaminen on monen vaiheen takana ja se on aikaa vievää. Myyntitulojen saaminen kestää pitkän palautusajan vuoksi liian kauan. 

Arvolupaus  
Innovaatiomme lupaa myyjälleettä palvelun käyttö helpottuu. Lupaamme uudistaa asiakaspolun käyttäjäystävällisemmäksijotta palvelu on jokaisen saatavillaVähänkäytetty.fi:lle lupaamme lisää näkyvyyttätunnettavuutta sekä uusia ja pitkäkestoisia asiakassuhteita. 

Ratkaisu 
Innovaatiossamme paitsi nykyaikaistamme ja yksinkertaistamme sivustoa, myös uudistamme myytävien tuotteiden toimitusmahdollisuuksia sekä keräämme dataa toteutuneista myyntitapahtumista. Ratkaisussamme myyjä voi valita palvelun, jossa yritys hoitaa lisämaksua vastaan myyjän puolesta tuotteiden hinnoittelun sekä kuvaamisen. Lisäksi tuotteet on mahdollista toimittaa yritykselle ihmisten suosimien kulkureittien varrelle sijoitettujen myyntikonttien avulla, joihin valmiiksi pakatut tuotteet on mahdollista jättää. Tarjoamme myös kanta-asiakasohjelman uudistuksen, johon kuuluu konkreettisempia etuja ja tarjouksia, sekä myyjien ja ostajien välistä vertaisarviointia. Vertaisarvioinnin avulla tuotteiden myyntikunto stabiloituu ja mainetta keräämällä myyjät saavat tuotteitaan myyntiin helpommin. Mainepisteitä seuraamalla on ostajan helppo valita luotettava myyjäKanta-asiakkaana myyntituotot on mahdollista jättää omalle asiakastililleen käytettäväksi palvelussajolloin niihin kertyy bonus. Mikäli koko rahasumman nostaa omalle pankkitililleen, on summa pienenpi kuin yrityksen tilille jätettynä. 

Kanavat 
Hyödynnämme niin sosiaalista mediaamaksettua mainontaa kuin kohdennettua markkinointia 

Kulurakenne ja tulovirrat 
Jo myyjien määrän kasvu varmistaa yritykselle lisää tulojaLisäksi palvelustajossa yritys hoitaa tuotteiden kuvaamisen sekä hinnoittelunyritys perii myyntituotoista 50%. Lisäksi yritys saa tulovirtoja myyjien tilillä olevista varoista. Konttien valmistaminenseuranta ja tyhjennys tuovat kulujasamoin kuin sivuston uusiminenMyös markkinointiin täytyy varata varojamutta innovaatiomme ei perustu pelkästään markkinointiin. 

Avainmittarit  
Ratkaisevina mittareina olemme hyödyntäneet tekemämme kyselyn tuloksia. Kyselyn otanta oli Haaga-Helian liiketalouden koulutusohjelman toisen vuoden opiskelijoita. Olemme validoineet innovaatiomme useilla eri ikäryhmillä. 

Etulyöntiasema  
Näkemyksemme mukaan yrityksen kilpailuvaltti on myytävien tuotteiden monipuolisuus. Vähänkäytetty.fi ei ole erikoistunut esimerkiksi merkkituotteisiin tai ainoastaan lastenvaatteisiinvaan sen tuotevalikoima ja täten myös kohderyhmä on laajaMyyntilaatikot ja All inclusive –palvelu voimistavat etulyöntiasemaa entisestäänsillä monipuolisen valikoiman lisäksi palvelua on äärettömän helppo käyttää, ja jokainen voi valita juuri omaan tilanteeseensa sopivan tavan myydä tuotteitaan. 

Tekijät: Jade Kaukinen, Veera Mäkelä, Aino Rapo ja Janita Vensu  

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kriittiseksi kansalaiseksi

6.5 Yhteisömanageri

3.8 Tekoäly, automatisointi ja robotiikka, Tulevaisuuden työ – häviääkö työpaikat tekoälyn myötä?