2.1 Verkkokauppa ja ostaminen
Ostopolku on jäänyt ostoavaruusmallin jalkoihin jo vuosia sitten. Kuluttaja ei noudata enää vain yhtä tapaa matkata tarpeen muodostamisesta uudelleenostamiseen, vaan hän poukkoilee yksilöllistä reittiä kosketuspisteestä toiseen. Maailmamme on huomattavasti vuorovaikutteisempi kuin ennen, tämä vaatii yritykseltä erilaista viestintää kuin ennen. Viestinnän on oltava enemmän kuin informaation yksipuolista siirtämistä eteenpäin. Yrityksen tehtävä ei enää ole ainoastaan tuottaa palvelua tai tuotetta ja myydä sitä asiakkaalle, vaan sen tulee olla vuorovaikutuksessa asiakkaaseen. Edistyksellisimmissä yrityksissä asiakas on mukana tuotekehityksessä.
Tulvasta selviäminen
Ostoavaruus on kokemuskeskeinen, perinteisestä ostopolusta poiketen ostotapahtuma ei ole tärkein vaihe, vaan kokonaisuus ratkaisee. Kuluttaja elää informaatiotulvassa, josta pitäisi poimia itselle oleellisimmat tiedot, ja jättää epäoleellisimmat viestit kokonaan pois. Yritysten tulee ymmärtää, että sitä, joka huutaa kovimmin, ei välttämättä kuule kukaan. Yritysten tulee keskittyä laatuun ja uskottavuuteen, se, joka onnistuu viestimään nopeasti ja vakuuttavasti, voittaa kuluttajan huomion ja rahat. Emme enää usko yrityksiä sokeasti, haemme tietoa muualta kuin heidän nettisivuiltaan tai tuotekatalogeista, yritysten täytyy hyväksyä se, ja vakuuttaa meidät kuluttajat siellä, missä me olemme.
Ulkomuodolla on merkitystä
Uskon, että tulevaisuuden menestyvän yrityksen salaisuus piilee sen viestinnässä, niin sisäisessä kuin ulkoisessa. Vahvan identiteetin rakentaminen on mielestäni keskiössä, sen on oltava tarpeeksi yksilöllinen ja erottuva. Siihen kuuluu arvojen määritys, joista saadaan aikaan ydinviesti, joka täytyy olla kaupallistettava tavalla tai toisella ulkoisen viestinnän avulla. Arvot ovat nousseet tärkeään asemaan yrityksissä ja jatkavat nousuaan. Ne tulee kuitenkin olla todistettavissa, teot ratkaisevat, pelkkä puhe ei enää vakuuta nykykuluttajaa. Kun yritys tuntee itsensä, on mainejälki, eli se miltä yritys näyttää ulospäin kohderyhmissä, toivotun kaltainen, ja hyvällä mainejäljellä tehdään rahaa. Perinteisen mainostamisen tilalle on siis nousemassa yrityksen ulkoinen habitus, eli se, miltä kaikki vaikuttaa.
Hyvä ja pohdiskeleva teksti! Kävit hyvin läpi digitalisaation aiheuttamia muutoksia asiakkaiden ostokäyttäytymisessä, ja toit esille informaation hakemisen helppouden nykypäivänä. Lopussa pohdiskelit myös tulevaisuuden näkymiä, mikä saa myös lukijan pohdiskelemaan aihetta. Myös alaotsikointi helpottaa lukemista ja ohjaa lukijaa seuraavaan aiheeseen!
VastaaPoistaKehitysehdotuksena olisi blogitekstisi otsikointi. Pääotsikosta ei nyt selviä ollenkaan, mitä aiot blogipostauksessasi käsitellä, sillä "Verkkokauppa ja ostaminen" on erittäin lajaa käsite. Teit ilmeisesti tämän tekstin "Ostopoluista ostoavaruuksiin" -tehtävänannon mukaan, joten olisi selkeää nimetä postaus kyseisellä otsikolla. Myös vanhanaikaisen ostopolku -mallin kuva ja sen vertaaminen nykyaikaisen ostoavaruusmalliin olisi saattanut selkeyttää asiaa sellaisen lukijan kannalta, joka ei täysin ymmärrä termejä.