6.5 Yhteisömanageri
Yhteisömanageri voi olla melkein mitä tahansa. Termi ei ole Suomen työmarkkinoilla vielä kovin vakiintunut, joten sen alle mahtuu monta erilaista työtehtävää. Yhteisömanageri tekee muutakin kuin manageroi yhteisöä, hän voi olla viestinnän asiantuntija tai hallinnoida yrityksen sosiaalista mediaa ja sen sisältöjä. Yhdistävä tekijä yrityksestä riippumatta on moniosaaminen, yhteisömanageri on joka paikan höylä, jonka työnkuva vaihtelee.
Ala, jolla yhteisömanageri työskentelee, on siis digitaalinen, tästä johtuen hänen tulee olla avoin uudelle ja kykenevä sisäistämään uusia toimintamalleja. Yhteisö, jota hän manageroi, voi olla muotoutunut monella tapaa. Se voi olla vakituinen työyhteisö, asiakkaat tai kyseisen hankkeen kanssa työskentelevät. Yhteisömanageri toimii eri ryhmien rajapinnassa, hän luovii työntekijöiden asiakkaiden välillä, yleisöjen ja sisällöntuottajien välillä. Hän pitää markkinoinnin ajantasalla tuotekehityksen kanssa, tuotekehityksen asiakaspalvelun ja asiakaspalvelun markkinoinnin kanssa. Yhteisömanageri on seuraa tietoa, järjestää tapahtumia, rakentaa ja ylläpitää erilasia verkostoja, koordinoi tehtäviä eteenpäin sekä varmistaa että tiedottaminen toimii.
Yhteisömanageri on sangen kätevä titteli, jonka alle voi piilottaa mahdollisuuden mistä tahansa työtehtävästä. Vaikka pesti mielletään digipainotteiseksi, ei se tarkoita, etteikö yhteisömanageri voisi käydä hakemassa kaupasta toimistolle postimerkkejä tai pystyttää tapahtumapaikalle A-taulut ja teipata julisteet. Yhteisömanageri on siellä missä ihmisetkin, siellä missä yhteisö häntä kaipaa.
Mielenkiintoinen teksi! Yhteisömanageri ei ollut minulle terminä ennalta tuttu, ja se vaikuttaakin hyvin laajalta kokonaisuudelta. Luulen, että tulevaisuudessa yhteisömanageria tullaan näkemään aiempaa enemmän, ja sillä korvataan meille monia tuttuja titteleitä.
VastaaPoista